Модель компетентності педагога, який працює з обдарованою дитиною
Мислити за шаблоном - найкращий засіб занапастити справу.
Д. Енрайт
1. Учитель не повинен постійно вихваляти обдарованого учня за індивідуальні успіхи, краще заохотити його до спільних занять з іншими дітьми.
2. Учителю не варто надмірно вдаватися до засобів навчання та виховання, які передбачаєш» використання елементів змагальності. Адже обдарована дитина частіше ставатиме переможцем, що може викликати неприязне ставлення з боку інших дітей.
3. Не можна підкреслювати винятковість обдарованої дитини чи навпаки — навмисно її принижувати, використовувати сарказм.
4. Учителю варто пам’ятати, що обдаровані діти зазвичай негативно ставляться до чітко регламентованих повторюваних занять.
5. Методи, що сприяють ефективній роботі з обдарованими дітьми:
- надання дитині свободи вибору щодо сфери реалізації своїх здібностей;
- індивідуальне застосування навчальної програми;
- заохочення учнів до створення власних проектів;
- жодного тиску на дітей, створення атмосфери розкутості;
- схвалення результатів діяльності в певній сфері для стимулювання бажання випробувати себе в тій чи іншій галузі;
- наголошення на значенні індивідуальних відмінностей;
- надання допомоги і підтримки дітям, які мають власний погляд, і внаслідок цього відчувають тиск із боку інших;
- наявність хобі, конкретних захоплень та індивідуальних нахилів;
- поблажливість до можливого безладу;
- заохочення до спільної діяльності;
- постійне нагадування, що вчитель для учнів є однодумцем, а не супротивником.
6. Риси, які повинен мати вчитель, котрий працює з обдарованими дітьми:
- доброзичливість і чуйність;
- цілеспрямованість і наполегливість;
- розуміння психології здібних та обдарованих дітей;
- високий інтелектуальний рівень;
- широке коло інтересів;
- готовність до виконання найрізноманітніших обов’язків, пов’язаних із навчанням обдарованих дітей;
- жвавість, активність, почуття гумору;
- гнучкість і постійна готовність переглянути свої погляди;
- здатність до постійного самооновлення, сприйняття неординарних думок і поглядів, емоційна стабільність і вміння переконувати.