У сучасних умовах
саме позашкільна освіта створює
додаткові можливості для духовного, інтелектуального, фізичного розвитку дітей
та підлітків Специфіка освітнього простору позашкільного закладу розширює
можливості вибору освітніх послуг з огляду на здібності та інтереси
особистості, її власні плани щодо вибору майбутньої професії.
В умовах позашкільного
освітнього простору діти мають можливість розширювати коло спілкування,
формувати навколо себе таке середовище розвитку, яке є значимим і
найприємнішим, піднімає престиж і роль позашкільної освіти у розвитку мотивації
особистості до пізнання, творчості, а
також формування її загальної культури, адаптації до життя у суспільстві.
Реалізація будь-якої
програми значною мірою залежить від педагога, а саме – від
його професіоналізму та вміння трансформувати свої знання учневі, які стануть
інвестиціями в його майбутнє.
Відповідно до плану
роботи управління освіти на 2012-2013 навчальний рік вивчено стан методичної
роботи у позашкільних навчальних закладах, в ході чого встановлено, що з
відповідного питання склалася певна система.
Кадрове забезпечення
навчальних закладів відповідає вимогам чинного законодавства, педагоги
відповідають займаним посадам та мають відповідний кваліфікаційний рівень. У
закладах наявні перспективні та річні плани проходження курсів при обласному
інституті післядипломної педагогічної освіти та атестації педагогів,
забезпечується їх виконання.
У ЦЕВ дотримуються всі
умови щодо здійснення навчально-методичної роботи, відповідний напрямок щорічно
планується, здійснюється внутрішній контроль, ведеться відповідна документація
з обліку контролю, яка відповідає всім вимогам ведення ділової документації в
закладів.
Календарно-тематичне
планування здійснюється у відповідності до програм згідно з рекомендаціями МОН
України та обласного центру позашкільної освіти та роботи з талановитою
молоддю. Стан обліку виконання навчальних програм щорічно відображено в
підсумкових наказах на основі внутрішнього контролю за проведенням занять
керівниками гуртків та веденням журналів
обліку гурткової роботи. З метою здійснення внутрішнього контролю за станом
навчально-методичної роботи, вивченням досягнень педагогічних працівників
представниками адміністрацій закладів
відвідуються заняття, вивчається ведення документації керівниками гуртків,
проводяться індивідуальні консультації.
Підвищенню якості
організації навчально-виховного процесу сприяє можливість використання
педагогами фонду навчально-методичної та
довідкової літератури позашкільних
закладів. Кожний навчальний заклад має свій книжковий фонд, що
задовольняє потреби педагогів в середньому на 85 відсотків. Щороку обласний
центр позашкільної освіти надає методичні рекомендації та посібники, створені
на основі досвіду роботи педагогів області.
З метою своєчасного
забезпечення науково-методичною інформацією
позашкільними навчальними закладами передплачуються фахові та
суспільно-політичні періодичні видання, серед яких газета «Позашкілля», журнал
«Позашкільна освіта» та видання відповідно до профілю закладу. Найбільшу
кількість передплатних видань отримує Центр естетичного виховання. Для
придбання новинок фахової літератури
позашкільні навчальні заклади залучають позабюджетні кошти та
використовують мережу Інтернет.
Працівники позашкільних
навчальних закладів видають навчально-методичну літературу, що висвітлює їх
власний досвід роботи. Розділ «Видавничо-просвітницька робота» є складовою
частиною робочого навчального плану
позашкільного навчального закладу.
Досвід своєї роботи
керівники гуртків ЦЕВ узагальнюють у методичних посібниках, протягом 2010-2013
років їхня кількість складає понад 20 примірників. З них, «Відроджене мистецтво «Витинанки», міжрівнева
навчально-виховна програма інтегрованого курсу «Витинанка» представлена в МОН
України на присвоєння грифу, навчально-методичний посібник «Готуємось до школи
поступово, з інтересом та радістю», збірка експедиції «Народні ремесла і
промисли рідного краю», «Інноваційні технології в організації
навчально-виховного процесу».
Ключовою фігурою росту
професійної майстерності керівників гурткової роботи є методист закладу.
Заслуговує на увагу діяльність методистів ЦЕВ (Романцов С.В., Владикіна В.В.),
які завдяки власному досвіду роботи вдало орієнтують діяльність керівників
гуртків, надають консультації.Особлива увага приділяється обласному соціально освітньому проекту «Дійти до кожного, зацікавити всіх».
Професійна компетентність
педагога – це особистісна характеристика людини, яка повноцінно реалізує себе у
житті, володіючи відповідними знаннями, вміннями, навичками, досвідом та
культурою.
Про зростання творчої
активності педагогів свідчить їх участь у конкурсах професійної майстерності. За останні три роки
переможцями та учасниками обласного та всеукраїнського етапів конкурсів фахової
майстерності стали 15 педагогів ЦЕВ.
Одним із шляхів удосконалення
професійної компетентності педагогічних працівників позашкільних
навчальних закладів є вивчення, узагальнення та поширення досвіду роботи
керівників гуртків.
Усього було узагальнено досвід
роботи 19 педагогів ЦЕВ.
Одним із головних
напрямів діяльності методиста позашкільного закладу є висвітлення успіхів
педагогів. Саме всі ви є свідками місцевих теле- і радіопередач про діяльність
керівників гуртків ЦЕВ та їх вихованців в ранкових радіоновинах, у вечірніх
випусках теленовин.